22 March 2012

Islam kembali menyinar di Chechnya setelah 2 dekad berperang dengan Rusia

Dengan masjid yang dihadiri ramai jemaah dan generasi muda yang melihat Islam sebagai landasan identiti sebenar mereka, Chechnya mulai memperlihatkan kebangkitan Islam setelah dua dekad berperang dengan Rusia.

"Generasi ini kehilangan masa kanak-kanak untuk perang," Imam Yasrayel Ayubov dari desa Serzhen-Yurt, dekat ibukota Chechnya Grozny, mengatakan kepada USA Today pada hari Khamis, 22 Mac.

"Pendidikan mereka terganggu, dan mereka membesar dalam satu malam.

"Namun ketika datang Islam, orang muda jauh lebih berpendidikan dan bijak dari generasi sebelumnya."

Masjid di seluruh provinsi sekarang dipenuhi dengan jamaah setiap hari. Desa Serzhen-Yurt, contohnya, memiliki sembilan masjid untuk berkhidmat kepada 5000 penduduknya.

Jilbab juga menjadi popular di kalangan wanita Chechnya, terutama generasi muda. Masjid dan pusat Islam sekarang sedang dibina dengan cepat.

Stesen TV tempatan juga meningkatkan jumlah pemprograman yang bertujuan untuk identiti Islam Chechnya.

Ajaran Islam sekarang menjadi subjek wajib di sekolah Chechnya, yang kini mempunyai ruang ataupun bangunan untuk beribadah.

 "Chechnya kini aktif meletakkan diri tidak hanya sebagai bahagian dengan hal hubungan autonomi dari Rusia tapi juga sebagai pusat Islam," kata penganalisis Rusia Nikolai Petrov dari Carnegie Moscow Center.

Identiti Islam

Setelah menyaksikan satu kebencian perang di masa kecil mereka, Chechen muda sekarang melihat Islam sebagai landasan identiti sebenar mereka.

Misalnya remaja 15 tahun, Seda Makhagieva, berjuang dalam keluarganya untuk meyakinkan mereka untuk memakai tudung.

"Keluarga saya tidak membenarkan saya untuk memakainya pada awalnya," ujar gadis kecil Chechnya, mengenakan tudung berwarna pastel, berkata kepada USA Today.

"Mereka kata aku masih terlalu muda. Ibu memukul saya dan kakak saya setiap hari, tapi saya tidak peduli.

"Saya seorang Islam dan itu adalah tugas saya untuk memakainya."

Pada generasi sebelumnya, wanita yang telah berkahwin di Chechnya menutupi rambut mereka dengan skaf kecil berbentuk segitiga sebagai tanda hormat dan kesopanan.

Tapi sekarang, wanita Chechen muda mengenakan pakaian Muslim. Sekarang, setengah dari anak perempuan rakan Seda di kelas sembilan di desa Serzhen-Yurt memakai tudung, tata cara berpakaian wajib bagi wanita dalam Islam.

"Saya tidak mahu mereka memakai tudung," kata ibu Seda, Rosa Makhagieva, 45 tahun, merujuk pada ketiga-tiga anaknya.

"Saya marah, berteriak dan malah memukul mereka.

"Suami saya bertentangan dengan saya. Dia berkata, 'Jika kamu tidak membenarkan mereka untuk memakainya, saya akan memaksa kamu memakainya.'"

Tetapi beberapa Chechnya berpandangan berbeza mengenai tren positif ini, kerana sekolah juga menganjurkan muridnya untuk memakai tudung. Pengkritik mengatakan kerajaan sekarang memaksa semua pelajar, terlepas dari agama mereka, memakai penutup kepala, lengan panjang, dan rok di bawah lutut di sekolah awam dan bangunan kerajaan. Mereka yang menolak akan menjadi sasaran kritikan.

"Tidak semua orang bertindak balas dengan baik," kata guru Malika Taramova, 20 tahun, yang mempunyai pandangan berbeza.

"Sekarang ada khabar angin bahawa semua guru harus memakai tudung. Orang tua saya berkata kepada saya mereka akan membuat saya berhenti bekerja jika itu terjadi."
  

0 comments:

Post a Comment